علائم سرطان پوست با عکس

در حالی که تصاویر سرطان پوست می تواند در یادگیری شکل ظاهری سرطان پوست مفید باشد، شناخت پوست خود و درک آنچه که باید به دنبال آن باشید می تواند به شما در تشخیص زودهنگام این نوع سرطان کمک کند. بهتر است که ماهی یک بار پوست خود را معاینه کنید. اگر چیز جدید، در حال تغییر یا غیرمعمول می بینید، منتظر نمانید و فوراً به متخصص پوست مراجعه کنید. یافتن و درمان زودهنگام سرطان پوست می تواند جان شما را نجات دهد.

علایم سرطان پوست

سرطان روی پوست چگونه است؟ در سایت پزشکی ویکی بیمار مجموعه‌ای از عکس‌ها را مشاهده می‌کنید که به شما یک ایده کلی در مورد اینکه سرطان‌های پوست می‌توانند چه شکلی باشند، می‌دهد. به یاد داشته باشید که سرطان های پوست به دلیل رنگ پوست، اندازه و نوع سرطان پوست و محل قرارگیری روی بدن می توانند از فردی به فرد دیگر متفاوت به نظر برسند. سرطان پوست می تواند از جهات دیگری نیز مشکل ساز باشد. به عنوان مثال، ملانوم نوعی سرطان پوست است که اغلب به رنگ قهوه ای، سیاه و حتی آبی رنگ است. اما ملانوم آملانوتیک فاقد رنگدانه است و به صورت ضایعه ای با رنگ پوست یا صورتی ظاهر می شود.

به طور خلاصه، در حالی که عکس ها می توانند مفید باشند، معاینه پوست توسط متخصص پوست، حیاتی ترین گام در شناسایی و درمان سرطان پوست است.

متخصص پوست

سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان است. انواع مختلفی از سرطان پوست وجود دارد که شایع ترین آنها کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی، بیماری باون، کراتوآکانتوما، کراتوز اکتینیک و ملانوم است.

سرطان های پوست سلول بازال

کارسینوم سلول بازال شایع ترین و کم خطرترین سرطان پوست است در حالی که ملانوم (که اغلب به عنوان ملانوم بدخیم شناخته می شود) خطرناک ترین نوع است.

کارسینوم سلول بازال معمولاً در مناطقی از پوست که قبلاً در معرض سطوح بالای اشعه ماوراء بنفش قرار گرفته بودند مانند سر، گردن، گوش ها و پشت بازوها و دست ها ظاهر می شود. این بیماری بیشتر در کارگرانی که در معرض افتاب شدید بوده اند و یا افرادی که بیش از حد بر روی تخت های مخصوص افتاب گرفتن دراز کشیده اند مشاهده می شود.

عکس سرطان پوست سلول بازال

همانطور که تصاویر کارسینوم سلول بازال در زیر نشان می دهد، این نوع سرطان پوست معمولاً به صورت یک برآمدگی رنگی گوشتی ظاهر می شود که با گذشت زمان ناپدید نمی شود و تمایل به رشد آهسته دارد و در نهایت تجزیه می شود و زخم می زند.

در زیر تصاویری از سرطان پوست بر روی بینی، صورت و تنه مشاهده می شود. این تصاویر نواحی مشترکی را نشان می دهد که سرطان سلول بازال در آن ایجاد می شود، اما می تواند در هر جایی ایجاد شود.

سرطان سلول بازال ندولار

سرطان‌های سلول بازال ندولار می‌توانند نیمه شفاف و براق به نظر برسند. شما اغلب می توانید رگ های خونی درون آنها را نیز ببینید. گاهی اوقات نیز به شکل یک  زخم و یا به صورت کیسه های پر از مایع (کیستیک) ظاهر می شوند. این نوع سرطان گاهی با شبیه به زگیل تناسلی است اما بافت آن متفاوت است. می توانید تصاویر زگیل را در مقاله عکس زگیل تناسلی کم خطر در مردان ببینید.

عکس سرطان سلول بازال ندولار
سرطان سلول بازال ندولار
سلول بازال ندولار

سرطان سلول بازال رنگدانه

سرطان سلول های بازال رنگدانه دارای نواحی تیره، اغلب قهوه ای، آبی یا خاکستری است. آنها می توانند شبیه زگیل یا گاهی اوقات ملانوم باشند.

سرطان سلول بازال رنگدانه
عکس سرطان سلول بازال رنگدانه

سرطان سلول بازال مورفوئیک

این نوع سرطان پوست سلول بازال، به‌طور مشخص، ممکن است مانند یک ناحیه دردناک روی پوست باشد که بهبود نمی‌یابد. ممکن است رنگ پوست، مومی شکل و مانند یک اسکار که به آرامی بزرگتر می شود، به نظر رسد. گاهی نیز رگ های خونی کوچکی را در این ناحیه مشاهده می کنید.

سرطان سلول بازال مورفوئیک
عکس سرطان سلول بازال مورفوئیک

سرطان سلول سنگفرشی پوست

کارسینوم سلول سنگفرشی نیز در مناطقی که بیشتر در معرض نور خورشید هستند ظاهر می شود و همانطور که در تصاویر زیر مشخص است، اغلب خود را به صورت دلمه یا زخمی که بهبود نمی یابد، رشدی شبیه آتشفشان با لبه و دهانه در وسط و یا یک لکه پوسته پوسته که کمی ملتهب و قرمز است و به مرور زمان از بین نمی رود، خود را نشان میدهد.

هر ضایعه ای که خونریزی یا خارش داشته باشد و ظرف چند هفته بهبود نیابد، ممکن است نگران کننده باشد، حتی اگر شبیه به تصاویر کارسینوم سلول سنگفرشی نباشد.

عکس سرطان سلول سنگفرشی پوست

سرطان پوست باون

بیماری باون نوعی سرطان پوست سطحی است که لایه بالایی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد (گاهی اوقات حتی به عنوان کارسینوم سلول سنگفرشی درجا و کارسینوم داخل اپیدرمی (IEC) نیز شناخته می شود). اغلب، این عارضه پوستی باعث ایجاد لکه های قرمز (گاهی قهوه ای) پوسته پوسته روی پوست می شود و معمولاً روی پاها، سر، گردن، کف دست یا کف پا ایجاد می شود.

لکه های ناشی از بیماری باون به کندی رشد می کنند و به طور موثر درمان می شوند، اما اگر درمان نشوند، خطر کمی برای تبدیل شدن به نوع جدی تر سرطان پوست، کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) وجود دارد.

موثرترین روش برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری باون، محدود کردن قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

عکس سرطان باون

سرطان کراتوآکانتوما

کراتوآکانتوما اغلب خود را به صورت یک ضایعه پوستی کوچک آتشفشانی شکل نشان می دهد که اغلب در پوست آسیب دیده از نور خورشید ایجاد می شود. از چند هفته تا چند ماه به سرعت رشد می کند.

کراتوآکانتوما بیشتر در افراد مسن و با پوست روشن دیده می شود و معمولاً روی دست ها، بازوها، تنه و صورت رشد می کند. این بیماری به عنوان یک نوع سرطان پوست غیر ملانوم، کارسینوم سلول سنگفرشی مشخص می شود. معمولاً با جراحی درمان می شود.

عکس سرطان کراتوآکانتوما

کراتوز اکتینیک

کراتوز اکتینیک (AK) اغلب مانند یک لکه کوچک، خشن و پوسته پوسته روی پوست به نظر می رسد و سال ها طول می کشد تا رشد کند. افراد بالای 40 سال که پوست و موی روشن و چشمان روشن (آبی یا سبز) دارند، بیشتر در معرض ابتلا به کراتوز اکتینیک هستند.

کراتوز اکتینیک (AK) معمولاً در نواحی در معرض آفتاب مانند صورت، گردن، پوست سر و پشت دست ها ایجاد می شود. بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به کراتوز اکتینیک نیز کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

تکه‌های AK به عنوان یک پیش سرطان در نظر گرفته می‌شوند، زیرا اگر به موقع درمان نشوند، می‌توانند به کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) تبدیل شوند.

عکس سرطان کراتوز اکتینیک

ملانوما

ملانوما (که اغلب به عنوان ملانوم بدخیم نامیده می شود) یکی از اشکال جدی سرطان پوست است و گاهی اوقات از یک خال موجود روی پوست ایجاد می شود. ملانوما معمولاً مانند سایر انواع سرطان پوست به صورت علائم یا خال های جدید روی پوست طبیعی ظاهر می شود. ملانوم می تواند در هر جایی از بدن ظاهر شود، اما در مردان در پشت و در زنان در پاها شایع است.

اگر مشاهده کردید که خال های شما در حال تغییر هستند و یا هر علامت یا خال جدیدی روی پوست شما ظاهر شده است، مهم است که به پزشک اطلاع دهید.

تصاویر سرطان پوست زیر نشان می دهد که ملانوم می تواند در ناحیه ای ظاهر شود که در طول زندگی فرد در معرض اشعه ماوراء بنفش زیاد قرار نگرفته است، مانند کف پا.

عکس سرطان ملانوما

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *