آخرین مرحله سرطان پروستات چیست؟

در ماه های آخر زندگی با سرطان پروستات، به احتمال زیاد علائم بیشتر و شدیدتر می شوند. در چند روز یا چند هفته ی آخر ممکن است علائمی همچون خستگی، تنگی نفس و از دست دادن اشتها ظاهر شوند. غربالگری زودهنگام سرطان پروستات به این معناست که پزشکان اکثر موارد را زودهنگام شناسایی می کنند و منجر به بالارفتن میزان بقا می شوند. پیشرفت در درمان ها نیز به بهبود این میزان بقا در 20 سال اخیر کمک کرده است.

سرطان پروستات علی رغم بالا بودن میزان بقای خود، دومین علت مرگ ناشی از سرطان در بین مردان در آمریکا می باشد. اگر سرطان پروستات پیشرفته دارید، سرطان به نواحی دیگر بدن شما منتشر شده است. در این مرحله، معمولاً راهی برای درمان قطعی سرطان پروستات وجود ندارد و درمان در آخرین مرحله از سرطان پروستات روی  آهسته کردن رشدسرطان یا کنترل علائم تمرکز خواهد کرد.

در ادامه به چند مورد از علائمی اشاره شده که نشان می دهند سرطان پروستات شما ممکن است در مراحل نهایی خود باشد.

علائم آخرین مرحله سرطان پروستات چه مواردی هستند؟

پژوهش انجام شده ای در سال 2018 نشان داد در افرادی که ظرف مدت 6 ماه بر اثر سرطان پروستات می میرند، بسیاری از علائم آنها مشابه با سایر افراد مبتلا به این بیماری می باشد ولی علائم را با دفعات و شدت بیشتری تجربه می کنند. در مراحل آخر، برخی از علائم شدیدتر می شوند. از جمله:

۱-درد

ممکن است به عنوان علامت سرطان پروستات پیشرفته، افزایش درد را تجربه کنید. افراد اغلب در ناحیه کشاله ی ران، باسن یا کمر، درد را تجربه می کنند. این شرایط می تواند به علت فشار تومور به عصب یا سرطانی باشد که به سمت استخوان ها پیشرفت کرده است. درد کشاله ران ممکن است به علت تورم در غدد لنفاوی شما باشد. در مراحل نهایی سرطان پروستات، درد معمولاً با دارو قابل کنترل است.

درد کمر در سرطان پروستات

۲-خستگی

این خستگی ممکن است به معنی خواب طولانی، احساس خواب آلودگی به هنگام بیماری و یا حتی از دست دادن هوشیاری باشد.

۳-از دست دادن اشتها

متابولیسم بدن شما در مراحل آخر سرطان پروستات، آهسته تر می شود. این شرایط نیاز بدن به تغذیه را کاهش می دهد و باعث می شود بسیاری از افراد احساس نیاز به خوردن یا آشامیدن را از دست بدهند. شما ممکن است مشکل در بلع را نیز تجربه کنید که باعث می شود کمتر بخورید یا بنوشید.

۴-گیجی

شما ممکن است در به یادآوری افراد اطراف خود یا درک محیط پیرامون خود با مشکل مواجه شوید. همچنین ممکن است بسیار آهسته به سؤالات پاسخ دهید یا به طور کلی واکنش نسبت به دیگران را قطع کنید. این شرایط ممکن است به علت خواب آلودگی یا داروهای مصرفی شما باشد. اطرافیان برای کمک به شما می توانند هر بار که وارد اتاق شما می شوند یا صحبت را شروع می کنند، خود را معرفی کنند.

۵-بی قراری

بسیاری از افراد بی قراری نهایی را تجربه می کنند که می تواند به شکل احساس آشفتگی یا اضطراب، خود را نشان دهد. شما حتی ممکن است دچار توهم شوید. متخصص پروستات می تواند به شما دارو دهد تا به تسکین این علائم کمک کند. یک محیط آرام نیز در چنین شرایطی می تواند مفید باشد.

۶-تغییر در ادرار یا مدفوع

یبوست

تغییر در متابولیسم همراه با کاهش مصرف غذا و نوشیدنی به این معناست که شما همچنین تغییراتی را در عملکردهای دفع مدفوع و ادرار تجربه می کنید. این تغییرات شامل موارد زیر می شوند:

  • یبوست
  • کاهش ادرار
  • ادرار تیره
  • از دست دادن کنترل ادرار یا مدفوع

اگر یبوست دارید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما داروی ملین بدهند.

۷- تغییرات تنفسی

به احتمال زیاد شما در آخرین مرحله از سرطان پروستات، تنگی نفس را تجربه می کنید. این شرایط می تواند به علت سرطان، از دست دادن قدرت عضلانی یا نیاز بدن به اکسیژن کمتر باشد. پزشک متخصص سرطان پروستات می تواند برای کمک به این علائم، مسکن یا داروهای دیگری را تجویز کند. آنها همچنین می توانند اکسیژن درمانی انجام دهند. همچنین اعضای خانواه نیز می توانند با کمک به شما در بلند شدن و قرار دادن یک فن خنک کننده در مقابل صورتتان به شما کمک کنند.

۸-خرخر

ممکن است در پشت گلو به دلیل ضعیف شدن بیش از حد برای پاکسازی، مقداری مایع جمع شود. این شرایط می تواند باعث به وجود آمدن یک صدای خرخر متمایز شود. اطرافیان می توانند با تغییر وضعیتتان یا محدود کردن مصرف مایعات به شما کمک کنند.

۹-تغییرات پوستی

دست و پاهای شما ممکن است به هنگام لمس سرد باشند و حتی ممکن است به رنگ آبی درآیند. این شرایط می تواند به علت تغییر در خونرسانی به دست و پاها باشد. یک پتوی غیرالکتریکی می تواند به گرم کردن دست و پاهای شما کمک کند.

روش های درمانی در مراحل پایانی سرطان پروستات چیست؟

در مراحل نهایی سرطان پروستات شما می توانید درمان تسکینی را انتخاب کنید. شما می توانید در هر مرحله ای از سرطان پروستات، درمان تسکینی را دریافت کنید. اما یک پژوهش سوئدی در سال 2018 دریافت که این درمان می تواند برای افراد مبتلا به سرطان پروستات در 6 ماه آخر زندگی آنها به طور ویژه ای مفید باشد.

درمان سرطان پروستات با پرتودرمانی

درمان تسکینی، با کنترل علائم و حمایت سلامت روحی، کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشد. در درمان سرطان پروستات، درمان تسکینی شامل موارد زیر می شود:

  • هورمون درمانی
  • پرتودرمانی

آیا سرطان پروستات در مراحل پایانی، دردناک است؟

تمام افراد مبتلا به سرطان پروستات، درد را تجربه نمی کنند. اگر سرطان پروستات به استخوان های شما رسیده باشد ممکن است درد استخوان را احساس کنید. همچنین ممکن است با توجه به اثرات تومور، درد عضله یا استخوان را داشته باشید. اما روش های بسیاری برای کمک به کاهش درد وجود دارد. شما می توانید تغییر در وضعیت نشستن یا دراز کشیدن را امتحان کنید. داروهای مسکن خوراکی یا تزریقی نیز به کنترل این شرایط کمک می کنند.

منبع: healthline

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *