جای قلب در بدن زن کجاست؟

قلب زن درست بین ریه ها، در وسط و پشت قفسه سینه و اندکی متمایل به سمت چپ آن قرار دارد. یک غشای دولایه ای به نام پریکاردیوم، اطراف قلب را مانند یک کیسه احاطه می کند که لایه خارجی آن، رگ های خونی بزرگ قلب را می پوشاند و توسط رباط ها به ستون فقرات، دیافراگم و سایر نقاط بدن متصل می شود. وزن قلب بین 7 تا 15 اونس (200 تا 425 گرم) می باشد و مقداری بزرگتر از اندازه ی مشت شما است. قلب افراد تا آخر یک عمر طولانی، ممکن است بیش از 3.5 میلیارد بار ضربان داشته باشد. در حقیقت، قلب روزانه به طور میانگین 100،000 ضربان می زند و 2000 گالن (حدود 7571 لیتر) خون پمپاژ می کند.

قلب زنان

تفاوت بین قلب زنان و مردان چیست؟

در ظاهر، تمام قلب ها مشخصات مشابهی دارند، اما اجازه دهید نگاه دقیق تری به این موضوع داشته باشیم. چندین تفاوت بین اندازه و عملکرد قلب مردان و زنان وجود دارد که برجسته ترین آنها عبارتند از:

اندازه: قلب زنان و برخی از دریچه های آن کوچکتر است.

حجم: در زنان، دیواره هایی که برخی از دریچه ها را جدا می کنند، نازکتر و رگ ها ظریفتر هستند.

عملکرد: قلب زنان نسبت به قلب مردان ضربان سریعتری دارد اما قلب مردان با هر پمپاژ، خون بیشتری را به بدن می رساند.

واکنش استرسی: استرس باعث افزایش ضربان قلب زنان و پمپاژ خون بیشتری می شود. اما در مردان، استرس باعث منقبض شدن شریان ها و در نتیجه افزایش فشار خون می شود.

تفاوت بین بیماری قلبی در زنان و مردان چیست؟

بیماری قلبی در زنان

1- زنان ممکن است بدون مراجعه به پزشک، بیماری قلبی را با مشکلات دیگر اشتباه بگیرند. مردان یک درد خردکننده واضح تر را در قفسه سینه خود احساس می کنند، اما زنان ممکن است یک درد جزئی در بالای شکم یا کمر، حالت تهوع، تنگی نفس و تعریق را احساس کنند.

2- از نظر آماری، مردانی که به بیماری قلبی تشخیص داده می شوند 10 سال جوانتر از زنانی هستند که به این بیماری تشخیص داده می شوند. زیرا علائم زنان ممکن است نسبت به علائم مردان کمتر قابل شناسایی باشند، همچنین زنان بیشتر تمایل دارند درمان را به تعویق بیندازند.

3- احتمال خطر ابتلای زنان به بیماری قلبی عروقی به طور قابل توجهی بعد از یائسگی افزایش می یابد.

4- مرگ قلبی ناگهانی در مردان شایع تر است.

5- به دلیل تفاوت های فیزیکی در اندازه و عملکرد قلب زنان و مردان، درمان آریتمی ممکن است برای مردان و زنان به داروهای مختلفی نیاز داشته باشد.

6- سابقه ی خانوادگی بیماری های قلبی برای هردو گروه به یک میزان اهمیت دارد.

7- زنان بیش از مردان تپش قلب را تجربه می کنند.

8- علاوه بر عوامل خطر مشترک، برخی از بیماری هایی که فقط در زنان یافت می شوند مانند بیماری تخمدان پلی کیستیک و آندومتریوز ممکن است احتمال بیماری عروق کرونری را افزایش دهند.

9- به احتمال زیاد مردان زودتر از زنان حمله ی قلبی را تجربه می کنند.

10- حملات قلبی در خانم ها، اغلب خطرناک تر هستند و دوره ی ریکاوری آنها ممکن است طولانی تر باشد.

منبع:

cardofmich

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *