کدام سرطان باعث ریزش مو میشود؟

با وجود اینکه جواب این سؤال که آیا ریزش مو می تواند نشانه ی سرطان باشد یا خیر، «بله» است، اما باید بدانید که همیشه ریزش مو نشانه ی سرطان نیست. در این مقاله به مسائلی مثل ارتباط ریزش مو با سرطان، انواع ریزش مو و روش های پیشگیری و درمان آنها می پردازیم. پس از خواندن این مقاله متوجه می شوید که چه زمانی ریزش مو می تواند با سرطان در ارتباط بوده و چه اقداماتی می توانید برای رفع این مشکل انجام دهید.

آشنایی با ریزش مو

ریزش مو یک مشکل رایج بین زنان و مردان است. دلایل مختلفی می تواند سبب ریزش مو شود که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • ژنتیک
  • استرس
  • تغییرات هورمونی
  • برخی از بیماری ها

 ریزش مو

انواع مختلفی از ریزش مو وجود دارد که هر یک از آنها دلایل مختلفی داشته و علائم متفاوتی ایجاد می کنند:

– برخی از افراد ممکن است نازک شدن موها و یا طاسی سکه ای را تجربه کرده و برخی دیگر متوجه علائمی مثل ریزش شدید یا خرد شدن موها شوند.

– ریزش مو می تواند در پوست سر، ابروها، مژه ها و سایر نواحی بدن رخ دهد.

– ریزش مو در اغلب موارد فرآیندی تدریجی است، اما گاهی اوقات ممکن است به صورت ناگهانی و با شدت زیاد اتفاق بیفتد.

آیا ریزش مو ارتباطی با سرطان دارد؟

ریزش مو برای هر کسی یک تجربه ی ناخوشایند است و متأسفانه می تواند با سرطان در ارتباط باشد. با این وجود، باید بدانید که هر ریزش مویی از علائم سرطان محسوب نمی شود. دلایل مختلفی برای ریزش مو وجود دارد که سرطان تنها یکی از آنها است. همچنین، همه سرطان ها منجر به ریزش مو نمی شوند و بسیاری از افراد مبتلا به سرطان، اصلاً ریزش مو را تجربه نمی کنند.

بر اساس تحقیقات سایت پزشکی ویکی بیمار سرطان هایی که می توانند سبب ریزش مو شوند عبارتند از:

  • سرطان سینه
  • سرطان تخمدان
  • سرطان ریه
  • لنفوم هوچکین
  • لنفوم غیر هوچکین

ریزش مو در سرطان

نکته ای که همواره باید به یاد داشته باشید این است که ریزش مو تنها نشانه ی این سرطان ها نبوده و در کنار سایر علائم ظاهر می شود. بسیاری از افراد مبتلا به سرطان هرگز ریزش مو را تجربه نمی کنند. در واقع، سرطان یک بیماری پیچیده است و با علائم مختلفی بروز می یابد. در صورت مواجهه با ریزش مو بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند با انجام ارزیابی ها و آزمایشاتی مثل آزمایش خون یا سایر آزمایشات تشخیصی، علت اصلی ریزش موی شما را شناسایی کند.

آیا درمان های سرطان می توانند باعث ریزش مو شوند؟

بله؛ داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های جهش یافته طراحی شده اند؛ اما در اغلب موارد می توانند به سلول های سالم بدن مانند سلول های فولیکول مو آسیب برسانند. ریزش موی ناشی از شیمی درمانی می تواند در هر جای بدن رخ دهد، مثل:

  • پوست سر
  • ابروها
  • مژه ها
  • آلت تناسلی

پرتو درمانی نیز از دیگر درمان هایی است که می تواند منجر به ریزش مو شود. ریزش مو معمولاً تنها در نواحی تحت درمان مثل پوست سر، صورت یا گردن اتفاق می افتد.

مدیریت ریزش مو در طول درمان سرطان

شانه مناسب مو

اغلب موارد ریزش موی ناشی از درمان های سرطان موقتی بوده و موهای شما پس از اتمام دوره ی درمان مجدداً رشد می کنند. با این وجود، در برخی موارد ممکن است ریزش مو دائمی باشد. بنابراین برای به حداقل رساندن احتمال ریزش موی دائمی بهتر است راه های مدیریت آن را در دستور کار قرار دهید.

در طول درمان سرطان، مراقبت از مو می تواند به پیشگیری از ریزش شدید مو و حفظ سلامت پوست سر کمک کند. در ادامه به چند نکته برای مراقبت از مو حین درمان سرطان اشاره کرده ایم:

به یاد داشته باشید که تحت هر شرایطی ریزش مو یک عارض جانبی موقتی برای درمان های سرطان می باشد. شما می توانید با مراقبت های ذکر شده و مدیریت این عارضه جانبی روی بهبودی خود تمرکز کنید.

منبع:

hairrestorationpittsburgh

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *